آیا واقعا شما از گوگل ، اینستاگرام و... دارید رایگان استفاده میکنید ؟


آیا این شرکتها به ما دارن لطف میکنن ؟

هر کاربر برای شرکتهایی مثه گوگل ، متا ، آمازون و … چقدر درآمد داره ؟

یکی از دلایل اینکه به راحتی اطلاعاتتون رو در اختیار دیگران قرار میدین، اینه که ارزش واقعیش رو درک نمی کنید. بخشیش به این دلیله که شرکت‌هایی که از اطلاعات شما سود می‌برن، می‌خوان باور کنید خدماتشون "رایگانه". اما واقعیت اینه که شما برای این خدمات به اصطلاح رایگان، با جزئیات شخصی زندگیتون هزینه میدین.
حالا سوال اینه که واقعا چه قیمتی پرداخت می‌کنین؟ ما تصمیم گرفتیم ببینیم میشه ارزش اطلاعات رو به دلار محاسبه کرد.
بهترین جا برای شروع، بررسی دو تا از بزرگترین شرکت‌های سودآور از اطلاعاته: "الفابت" و "متا". به طور خاص، ما روی گوگل و فیسبوک، محصولات اصلی این شرکت‌ها، تمرکز می‌کنیم.

متا مالک اینستاگرام از هر کاربر (آمریکای شمالی ) سالیانه 217 دلار 26سنت درآمد کسب میکند. این قیمت برای کاربران اروپایی چیزی در حدود 70 دلار و کاربران آسیا ، خاورمیانه ، آفریقا چیزی در حدود 42دلار و32 سنت برای متا درآمد دارن…گوگل از هر کاربر سالی 47 دلار درآمد کسب میکنه .

ارزش اطلاعات شما برای گوگل چقدر است؟

مقدار پولی که گوگل به ازای هر نفر از تبلیغات گسترده‌اش به دست میاره، کمی سخت‌تر قابل اندازه‌گیریه. شرکت گوگل تعداد دقیق افرادی که از سرویس‌های مختلفش با امکان نمایش تبلیغ استفاده می‌کنن رو اعلام نمی‌کنه. اما میشه با بررسی گوگل سرچ، که شاید بیشترین سهم بازار رو در بین تمام محصولات دنیا داره، به یه تخمینی تقریبی رسید.
طبق تخمین‌ها، حدود ۵.۳ میلیارد نفر آنلاین هستن و تقریبا ۹۰ درصدشون از گوگل سرچ استفاده می‌کنن. گوگل در سال ۲۰۲۲، ۲۲۴.۴۷ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات (به غیر از تبلیغات یوتیوب) گزارش کرده. با این حساب، میشه گفت به طور میانگین، در کل دنیا از هر نفر در سال حدود ۴۷ دلار به دست میاد.
اما درست مثل فیسبوک، درآمد گوگل هم از نظر جغرافیایی پراکندگی داره. در سال ۲۰۲۲، ۴۸ درصد از کل درآمد گوگل از آمریکا بوده. اگه فرض کنیم همین نسبت برای درآمد تبلیغاتی هم صدق می‌کنه (که معلوم نیست درست باشه)، پس تبلیغ‌دهندگان آمریکایی در سال ۲۰۲۲، ۱۰۷.۷۵ میلیارد دلار به گوگل پرداخت کردن.
اگه سهم بازار گوگل سرچ تو آمریکا هم ۹۰ درصد باشه، یعنی بیش از ۲۷۴ میلیون نفر از گوگل استفاده می‌کنن و شرکت از هر کدومشون در سال ۳۹۳ دلار به دست میاره…
راه‌های دیگه برای ارزش‌گذاری اطلاعات شما

این فقط درآمد از دو تا شرکت و صدها دلار در سال بود. اما ما همچنین به طور کلی ده‌ها میلیارد دلار به شرکت‌های دیگه‌ای که از تبلیغات سود می‌برن، پول پرداخت می‌کنیم. آمازون در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸ میلیارد دلار، اپل ۴.۷ میلیارد دلار و مایکروسافت ۱۲ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات داشتن.
و این فقط غول‌های دنیای تکنولوژی هستن. شرکت‌هایی مثل اسپوتیفای، توییتر، اسنپ و بقیه هم از تبلیغات هدفمند درآمد کسب می‌کنن.
اطلاعات شما به روش‌های خیلی کمتر آشکار هم خرید و فروش میشه. طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی مثل AT&T، Comcast و Verizon اطلاعات شما رو جمع‌آوری می‌کنن و به طور پنهانی از اون برای فروش تبلیغات و خدمات آنالیز استفاده می‌کنن.
حتی ماشین و فروشگاه مواد غذایی شما هم شما رو زیر نظر دارن.
بازار سیاه هم وجود داره، جایی که هکرها اطلاعات رو می‌دزدن و تو وب تاریک می‌فروشن. گروه طرفداری حریم شخصی (Privacy Affairs) کشف کرده که قیمت متوسط برای یه کارت اعتباری دزدی‌شده ۱۱۰ دلاره. اطلاعات ورود به حساب‌های بانکی، پاسپورت و حساب‌های ارز دیجیتال می‌تونن تا چند هزار دلار هم فروخته بشن. جدای از قیمت بازار، هزینه‌ی سرقت هویت و ضررهای مالی برای شما هم وجود داره.

موقعی که قیمت اطلاعات خودتون رو در نظر می‌گیرین، لازمه که همه‌ی این عوامل رو در نظر داشته باشین. در بعضی موارد، مثل شماره‌ی تامین اجتماعی یا پاسپورت، شاید حتی اطلاعات رو بی‌ارزش بدونین…
برداشت از کانال تلگرامی(+)
منبع اصلی(+)

گوگل را از زندگی خود حذف کنید
من چیزی برای پنهان کردن ندارم، اما چیزی هم ندارم که به شما نشان دهم.

لیست بزرگی از جایگزین های محصولات گوگل. نکات، ترفندها و پیوندهای حفظ حریم خصوصی.

راهنمای ابزارهای حریم خصوصی:
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد