بریده هایی از کتاب خودت را به فنا نده


از شغلت متنفری؟ رابطه ات با کسی اشتباه است؟ از نظر سلامتی مشکلی داری؟

خب دنبال شغل جدید بگرد؛ ارتباطت را قطع کن؛ رژیم غذایی ات را عوض کن ورزش کن یا هر چیزی که به نظرت مفید است. به نظر ساده می آید این طور نیست؟ حتی پس از اتفاق هایی مثل مرگِ عزیزان یا شکست در کسب و کار که ظاهراً اختیاری در قبالشان نداری اما تو در نوع برخوردت با زندگی پس از آن اختیار و قدرتِ بی نهایتی داری.

اگر میل و رغبتی به تغییر شرایطت ،نداری یا به عبارتی، اگر با همین اوضاع خوگرفته ای چه دوستش داشته باشی چه نداشته باشی خودت انتخابش کرده ای قبل از اینکه به «اما … فکر کنی یا ناراحت و عصبی شوی اجازه بده حرفم را کامل کنم دفاع کردن از شرایطی که الآن، داری دلیل قانع کننده ای برای بودن در این شرایط است، ترکش کن.

بهانه گیری نکن از عهده عواقبش برنمی آیی اینها مثل چمدان اضافی در سفری ست که باید سبک حرکت کنی

شرایط مرد نمی سازد؛ فقط او را به خود باز می شناساند (اپیکتوس)

بر شانست لعنت نفرست.

دیگران را سرزنش نکن.

شرایط را مقصر ندان.

دنبال مشکل در دوران کودکی و همسایه هایت نگرد.

این دیدگاه برای مطالبی که در این بخش بیان میکنم بسیار حیاتی ست. تو نمی توانی، تکرار میکنم، نمی توانی دیگران را مقصر شرایط زندگی ات بدانی. حتی مقصر دانستنِ خودت هم بیفایده است. البته با شرایط و بحران هایی مواجه خواهی شد که ظاهراً هیچ کنترلی بر آنها نداری حتی ممکن است بسیار ناراحت کننده هم باشند، مثل بیماری ناتوانی یا مرگ عزیزان.

اما همیشه کاری هست که بتوانی برای تأثیر گذاشتن روی این شرایط انجام دهی و از پس آن برآیی حتی اگر سالها در آن شرایط بد بوده باشی و راهی برای خروج از آن پیدا نکرده باشی. البته اول باید مشتاق باشی برای اینکه کاملاً به نگرش و دیدگاهم ایمان بیاوری باید اول بپذیری که

با وجود اتفاق هایی که در زندگی ات رخ داده است و تو هیچ اختیار و کنترلی بر آنها نداشته ای اما پس از وقوع آن حوادث، تو بدون هیچ بهانه ای همیشه و هر لحظه صد درصد مسئول نوع رفتار و برخوردت هستی.

فرهنگ لغت اشتیاق را این گونه تعریف میکند: «کیفیت یا حالتی از آماده بودن؛آمادگی».

به عبارت دیگر، اشتیاق حالتی ست که ما میتوانیم با زندگی مواجه شویم و شرایط را از دیدگاه دیگری ببینیم. اشتیاق با تو شروع می شود و با تو هم پایان می پذیرد. هیچ کس نمی تواند تو را مشتاق کند، و تا زمانی که واقعاً برای حرکت بعدی آماده و راغب نباشی نمیتوانی به جلو حرکت کنی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد